فراخوان پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر
به گزارش گروه فرهنگی آنا در این فراخوان امده است: با عنایت به الطاف الهی و در آستانه سیوهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی و ایرانی، بنیاد فرهنگی اصناف ایران با مشارکت و همکاری هنرمندان، فعالان و دست اندرکاران عرصه طراحی وتولید پوشاک، و با مساعدت ویژه کارگروه ساماندهی مد و لباس پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر را در بهمن ماه 1394 برگزار میکند.
اهداف جشنواره:
- ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایدهها و طرحهای نوین جهت دست یابی به الگوهای نوین در مد و لباس اسلامی ایرانی.
- فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیتهای نو، مرتبط با پوشاک و منسوجات اسلامی ایرانی.
- معرفی توانمندیهای صنایع فرهنگی ایرانی حوزه مد و لباس به مخاطبان و آحاد جامعه.
- ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان، چهرههای ماندگار و فعالان حوزه مد و لباس کشور
- ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش رسمی و بومی در حوزه مد و لباس کشور
- توسعه فضای تعامل و همکاری در بین دستاندرکاران و فعالان حوزه مد و لباس کشور.
- ایجاد فضای مناسب برای بهره مندی مخاطبان از ظرفیتها و توانمندیهای موجود در صنعت پوشاک بومی
- ایجاد اشتغال پایدار در عرصه صنعت پوشاک و نساجی کشور.
- زمینهسازی برای شناسایی، معرفی، تعامل و مشارکت موسسات، اصناف، سازمانها، نهادها، ارگانها، مراکز علمی، آموزشی فعال در زمینه مد و لباس اعم از حقیقی و حقوقی
- مزیتسازی و رسانهای کردن حرکتها و فعالیتهای تأثیر گذار در بخش ساماندهی مد و لباس.
- شناسایی و معرفی تولیدات با قابلیت صادرات و تعیین بازارهای هدف و زمینهسازی برای صادرات آنها.
- ورود کالای تولید ملی به سبد خانوار ایرانی – حمایت از تولید ملی در حوزه مد و لباس.
- کمک به پیوستن حلقههای مرتبط حوزه مد و لباس با همکاری طراحان، تولیدکنندگان و عرضهکنندگان صنوف وابسته مد و لباس.
بخشهای جشنواره:
کمیتههای تخصصی
- طراحی
- علمی، دانشگاهی
- فرهنگی، هنری
- اصناف
- صنعت
- استانها و اقوام
- بینالملل
- نمایشگاه
کمیته طراحی
به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه مد و لباس جهت ارائه الگوهای نوین و فراهم ساختن فضای رقابتی سالم در بین فعالان این عرصه و همچنین کمک به ارتقاء سطح روشها و حرفه ای تر شدن آنها، این کمیته، مسابقه طراحی با الهام از فرهنگ و هنرِ اصیل و هویت دار(اسلامی ایرانی) با تاکید بر هنر دوران صفویه یا باغ ایرانی در حوزههای ذیل برگزار میکند:
تاکید ما باغ ایرانی است
- طراحی پوشاک
- طراحی پارچه
- طراحی کیف و کفش
- طراحی جواهرات و زیور آلات
شرایط شرکت در مسابقه ( پوشاک):
- ارسال طرحهای اولیه ـ اجرای دستی یا رایانهای ـ به صورت رنگی در قطع A3 به همراه ارائه لباس تکمیل شده و ملحقات آن به دبیر خانه جشنواره (ملحقات شامل پوشش سر، شلوار و. . . ) و ثبت در سیستم شیما و اخذ کد رهگیری.
- استاندارد سایز لباسها میبایست بر مبنای سایزهای (40-38 زنانه و 50-48 مردانه) باشد.
- آثار ارائه شده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
- نتایج در هر مرحله ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلام شده به اطلاع شرکتکنندگان خواهد رسید.
- در هر مرحله علاوه بر لباس، طراحی و ارائه ملحقات آن نیز حائز اهمیت است.
- طرحهای ارائه شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی است.
- هر طراح میتواند حداکثر با ده اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت نماید.
- ارائه مبانی نظری طرحهای ارائه شده در تمامی بخشها (حداقل100 کلمه) الزامی است.
- هر طراح میتواند حداکثر با 10 اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.
تصمیمگیری درخصوص موارد پیش بینی نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره است.
تبصره: لازم است آثار طراحی شده نو و خلاقانه بوده و برای اولین بار ارائه شده باشد.
طراحی پوشاک
الف -1) پوشاک بانوان شامل:
الف- 1-1) لباس اجتماع: مانتو اجتماع، پوششهای جدید اجتماع (غیر از مانتو) و چادر و پوشش سر
این لباس مخصوص حضور در اجتماع است و پارچه آن میبایست در همین راستا باشد. اعمال هرگونه تزئینات بر روی این لباس بلامانع است.
الف- 1-2) لباس مشاغل
الف -1-3) مانتو مجلسی
الف- 2) پوشاک آقایان شامل:
الف -2-1) لباس اجتماع (رسمی و غیر رسمی)
الف -2-2) لباس مجلسی و مناسبتی
الف -3) لباس کودکان و نوجوانان: شامل لباس دختران و پسران برای حضور در اجتماع
تبصره: آثار برگزیده در بخش لباس کودکان و نوجوانان از میان آثار راه یافته، به بخش نمایش و بدون در نظر گرفتن گروه جنسی، توسط هیأت داوران انتخاب خواهد شد.
تذکر: لازم است طراحان محترم در طراحی خود شرایط زیر را در نظر بگیرند:
۱) تناسب طرح با موازین شرعی، عرفی و مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی
۲) استفاده از پارچههای موجود در بازار ایران (ترجیحاً پارچههای تولید داخل)
۳) استفاده از رنگهای زنده و شاد در پارچههای مورد استفاده
۴) دوری از تقلید طرح غیر ایرانی و چاپ آن روی لباس
۵) سهولت در هنگام پوشیدن و راحتی لباس در استفاده
6) رعایت اصول بهداشت و تندرستی در انتخاب پارچه
7) خود داری از ارائه آثاری که در جشنوارهها و نمایشگاههای مد و لباس عرضه شده اند.
معیارهای کلی هیات داوران به شرح زیر است:
۱)میزان خلاقیت، نوآوری و ابتکار موجود در طرح وتناسب رنگ
۲) میزان تطابق با شاخصهای فرهنگ عمومی و کلیات شئونات اسلامی ایرانی- لباس
۳) میزان تطابق با اسلوبهای علمی و مدرن موجود در حوزه طراحی و دوخت (برش، دوخت، کیفیت پارچه)
۴) توان و قابلیت تولید انبوه و ورود به بازارهای تجاری با ملاحظه قیمتهای مناسب
۵) زیبایی و دقت در انتخاب پارچه و دوخت مناسب
۶) ارائه و تحویل ملحقات برای تمامی لباس ها، ضروری و دارای امتیاز است.
۷) استفاده از فناوریهای نوین در طراحی، برش و دوخت لباس دارای امتیاز است.
۸) بررسی آثار منوط به رسیدن حد نصاب در هر یک از بخش هاست.
طراحی پارچه
در این بخش شرکتکنندگان در زمینه طراحی پارچه طرحهای خود را ارائه خواهند داد. مانند سایر بخش ها، طراحیهای ارائه شده در این قسمت نیز باید کاملاً نو و خلاقانه و بر گرفته از ذهن طراح بوده و تا کنون جایی ارائه نشده باشد.
پارچهبافی
در این بخش شرکتکنندگان در زمینه بافت پارچههای سنتی و اصیل ایرانی میتوانند آثار خود را ارائه کنند. این بخش محدودیتی در متراز ندارد.
رنگرزی طبیعی پارچه و الیاف طبیعی
در این بخش شرکتکنندگان میبایست نمونه جوهر ساخته شده و فرمولاسیون آن را به همراه یک نمونه اثر به دبیرخانه ارسال کنند.
معیارهای تخصصی طراحی پارچه و پارچه سازی
1) منبع الهام برای این بخش ایدههای برگرفته از هویت ایرانی است و تعیین نوع اجرای آن بر اساس "طراحی چاپ" یا "طراحی بافت" الزامی است. ضمناً طراحان میبایستی « واحد طرح» و نوع «راپورت» آنرا مشخص سازند.
2) محدودیتی در تعداد رنگهای بکار رفته در طرح وجود ندارد.
3) گونه طراحی در این بخش برای مصرف در پوشاک اجتماع بانوان و آقایان تعیین گردیده که باید نوع آن قید شود و هدف آن ارائه برای تولید انبوه باشد.
4) {واحد طرح: 28×21} {واحد راپورت: A3}
5) انتخاب اجرای دستی یا کامپیوتری بعهده طراح است.
کیف، کفش
شرکتکنندگان در این بخش علاوه بر رعایت نکات عمومی و معیارهای کلی هیأت داوران به معیارهای تخصصی بخش کیف و کفش توجه فرمایند.
معیارهای تخصصی کیف و کفش:
1) استفاده از دانش فنی در حوزه تولید کیف و کفش اعم از الگو و دوخت.
2) رعایت اصول علمی درطراحی کفش، ارگونومی پا، رعایت اصول علمی در طراحی کیف و ارگونومی بدن.
3) ارتباط جنس کیف با طرح ارائه شده( اعم از چرم طبیعی، مصنوعی یا سایر منسوجات)
4) راحتی و کاربرد مناسب کفش شامل مواردی چون: پاخور کفش، فرم سرپنجه ها، استفاده از نوع زیره مناسب، نوع رویه و آستر رویه و. . .
5) کیفیت چرم ارائه شده در امتیاز دهی تاثیر دارد
طراحی جواهرات وزیور آلات
به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه جواهرات و زیورآلات رویکرد برای ارائه ایدهها و طرحهای خلاقانه و فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیتهای نو این کمیته، مسابقه طراحی با اهداف ذیل را برگزار میکند:
(1 ترغیب و تشویق طراحان جواهرات و زیورآلات برای ارائه ایدهها و طرحهای خلاقانه
(2 فراهمآوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیتهای نو
(3 شناسایی و معرفی توانمندیهای بخش طراحی طلا و جواهر
(4 ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش در صنعت طلا و جواهر
شرایط شرکت در مسابقه:
(1 ارسال طرحهای اولیه - دستی یا رایانه ای در قطع A3
(2 آثار ارائه شده در هر مرحله توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
(3 طرحهای ارائه شده میبایست مناسب با موازین شرعی و جلوگیری از ترویج فرهنگ و ادیان غیراسلامی باشد.
(4 نتایج در هر مرحله از طریق سایت جشنواره و در زمان اعلام شده به اطلاع شرکتکنندگان خواهد رسید.
(5 هر طراح میتواند حداکثر با 10 اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت نماید.
بخش مسابقه زنده طراحی لباس
طراحان نامزد دریافت جایزه دربخش لباس، به این مسابقه راه پیدا میکنند. برگزاری این بخش روز قبل از اختتامیه خواهد بود و مسابقه با حضور هیات داوران برگزار خواهد شد:
از شرکتکنندگان خواسته میشود با توجه به مواد و مصالح موجود که به تشخیص داوران از قبل تهیه گردیده و با تعیین محوریت موضوعی ظرف 8 ساعت، یک لباس تهیه کنند.
هدف از این مسابقه متمایز ساختن طراحان خلاق و ایده پرداز و همچنین تشویق طراحان به کسب مهارتهای لازم در طراحی لباس مانند الگو، برش و دوخت و. . . است.
برنده این مسابقه طراح برتر سال است و مبلغ 50000000 ریال جایزه نقدی وهمچنین شرکت در یک جشنواره یا ورک شاپ بینالمللی به او تعلق میگیرد. این طراح به عنوان داورسال آینده، در جشنواره معرفی میگردد.
کمیته علمی و دانشگاهی
ایجاد فضای علمی، پژوهشی برای توسعه فعالیتهای مرتبط با مد و لباس و همچنین ارتقاء سطح دانش علمی و مهارتهای عملی از اهداف محوری بخش علمی دانشگاهی است. این بخش به دو صورت رقابتی و غیر رقابتی برگزار میشود. علاوه بر آن دست آوردهای مراکز علمی دانشگاهی، فنی و حرفه ای در غرفههای اختصاصی به نمایش در میآید.
علاقهمندان میتوانند با توجه به موضوعات در این بخشها شرکت نمایند.
الف: بخش رقابتی
این بخش در پنج محور مقالات، پایان نامههای دانشجویی، کتب، طرحهای پژوهشی و تصویرسازی مد ایرانی-اسلامی برگزار میگردد.
مقالات
از دانشگاهیان و حوزویان و پژوهشگران محترم در تمامی مقاطع تحصیلی دعوت میگردد تا اول اردیبهشت ماه سال 1395، مقالات خویش را با رعایت شرایط ذیل به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. به مقالات برتر از رتبه اول تا سوم، جوایزی نفیس اهدا خواهد شد. همچنین مقالاتی که توسط هیأت داوران، واجد شرایط و حد نصاب علمی باشد، در کتاب «مجموعه مقالات برگزیده پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر» به چاپ خواهد رسید. لازم به ذکر است مراسم اهدای جوایز و ارائه مقالات برگزیده در ضمن همایش علمی این شماره از جشنواره در خرداد ماه سال 1395 برگزار خواهد شد.
ویژگی مقالات:
- موضوع مقالات در راستای اهداف و حیطه فعالیت جشنواره باشد.
- مقالات میان رشته ای و یا مقالاتی که با محوریت مد و لباس ایرانی اسلامی باشند، از امتیاز ویژه بهره مند هستند.
- مقالههای ارسالی نباید پیش از این در مراجع رسمی، نشریات، کتابها و یا به سایر جشنوارهها ارائه شده و یا منتشر شده باشد.
- مقالات ارسالی حائز جنبههای نوآوری و ابتکار درمورد محتوا و مبانی نظری پژوهش در پوشاک و تحقّق مد ایرانی اسلامی باشد.
- مقاله ارائه شده باید دارای چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، تجزیه وتحلیل، نتیجه گیری و فهرست منابع باشد.
- حجم مقاله ارسالی، کمتر از 10 صحفه و بیشتر از 30 صفحه(به انضمام تصاویر) نباشد و حداکثر 7000 کلمه باشد.
- مقالات دارای چکیده لاتین تا حداکثر 300 کلمه باشد.
- درقالب نرم افزار word و در قطع A4 تنظیم و در شکل لوح فشرده ارائه گردد و یا با مراجعه به سایت جشنواره ارسال شود.
پایان نامهها
در این بخش، رسالههای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری که مرتبط با حیطه فعالیت جشنواره باشند، به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. و در هر مقطع به سه نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. لازم به ذکر است که پایان نامههای ارسالی نباید در هیچ یک از شمارههای قبلی جشنواره شرکت کرده باشند و یا حائز رتبه از دیگر جشنوارههای مربوطه باشند. همچنین نباید تاریخ نگارش پایان نامههای ارسالی قدیمی تر از سال 1390 باشد.
کتب
در این بخش کتاب هایی که موضوعات آن مرتبط با حیطه فعالیت جشنواره باشند، پذیرفته و به رقابت گذاشته میشود. در پایان جشنواره به سه عنوان کتاب برتر که توسط هیأت داوران انتخاب شوند، جوایزی اهدا خواهد شد و نویسندگان آن کتب مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. کتب ارسالی نباید در شمارههای پیشین جشنواره شرکت کرده باشند و یا تاریخ تألیف و تدوین آن قدیمی تر از سال 1390 باشد.
طرحهای پژوهشی:
ا هدف ارتقای سطح علمی جشنواره و همچنین زمینه سازی و حمایت از تحقیقات پژوهشی که یکی از ارکان مهم در راستای تحقّق اهداف جشنواره است، این بخش جدید شکل یافته است. لذا از محقّقان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی دعوت میگردد تا طرحنامههای پژوهشی خود را که با موضوعیت خاص مد و لباس ایرانی اسلامی فراهم آورده اند برای ارزیابی و داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
مقتضی است تا طرحنامه پژوهشی از طریق سایت جشنواره دریافت و تکمیل گردد.
بر اساس موازین نظام بودجه و اعتبارات جشنواره، برای یک تا سه عنوان از طرنامههای برگزیده، تخصیص اعتبار خواهد شد.
تصویرسازی مد ایرانی - اسلامی
از دانشجویان و یا دانش آموختگان فضای علمی و دانشگاهی، دعوت میگردد تا آثار خود را با محور تصویرسازی مد ایرانی-اسلامی به دبیرخانه جشنواره برای داوری و رتبه بندی ارسال دارند. درین بخش به سه نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد.
شرایط آثار ارسالی:
- مد ایرانی-اسلامی شامل حوزههای مختلفی از جمله انواع پارچه، انواع لباس، انواع سربند و ملحقاتی چون زیور آلات، کمربند، کیف و کفش است.
- اجرای طرح بر روی قطع A3 باشد.
- تکنیک خلق آثار و موضوع آن آزاد است.
- هر شرکت کننده میتواند حد اکثر سه اثر را برای شرکت در مسابقه ارسال دارد.
بخش غیر رقابتی:
نشستهای تخصصی
کمیته علمی دانشگاهی در نظر دارد تا در راستای اهداف جشنواره به روال دورههای قبل، با دعوت از اساتید و صاحبنظران، نشستهای علمی و تخصصی پیرامون موضوعات محورین جشنواره برگزار نماید. شکل گیری این نشستها در مدت زمان برگزاری جشنواره بوده و مشخصات دقیق آن از طریق سایت جشنواره قابل پی گیری خواهد بود.
کارگاههای آموزشی:
با هدف ایجاد فضای مناسب برای ارتقای توانمندیهای علاقمندان و شرکتکنندگان جشنواره، کارگاههای آموزشی در موضوعات تخصصی مربوط با اهداف جشنواره برگزار میشود. لذا از دانشگاه ها، دانشکدههای علمی کاربردی، مراکز آموزش فنی و حرفه ای و مؤسسات آموزشی و پژوهشی که علاقهمند به برگزاری کارگاههای آموزشی در زمان جشنواره هستند، دعوت میگردد تا از طریق سایت جشنواره، مشخصات کارگاههای آموزشی پیشنهادی خویش را مطرح سازند.
لازم به ذکر است گواهی حضور در تمامی نشستها و کارگاههای آموزشی برای افراد شرکت کننده صادر میشود.
غرفههای نمایشگاهی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاههای فنی و حرفهای
با هدف توسعه و ارتقاء سطح علمی فعالیتهای مرتبط با اهداف جشنواره و همچنین معرفی دستاوردهای دانشگاه ها، تمامی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاههای فنی و حرفه ای که دارای گروههای آموزشی در حوزه طراحی پارچه، لباس و موضوعات مرتبط میباشند میتوانند با اخذ فرمهای ثبت نام و ارائه درخواست مکتوب، در قالب غرفههای دانشگاهی، به صورت مستقل به ارائه دستاوردها و فعالیتهای علمی و عملی خویش بپردازند.
غرفه برتر در دو بخش آموزشگاههای فنی و حرفه ای و مراکز علمی و دانشگاهی توسط هیات داوران انتخاب و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
همایش علمی پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با عنوان مد و لباس ایرانی اسلامی
با هدف زمینه سازی مناسب برای تبادل آراء و نظرات صاحبنظران و طرح چالشهای پیش روی فرایند تحقق مد و لباس ایرانی اسلامی و همچنین ایجاد فرصت بیشتر برای شکل گیری مقالات همایش با غنای علمی هرچه بیشتر، کمیته علمی پنجمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر، در خردادماه سال 1395 اقدام به برگزاری همایش علمی با عنوان «مد و لباس ایرانی اسلامی» خواهد نمود. ازین رو زمانبندی دریافت مقالات و طرحنامههای پژوهشی تا اول اردیبهشت ماه سال 1395 تمدید مییابد. بدیهی است که جزئیات دقیق همایش فوق متعاقباً از طریق سایت جشنواره و فراخوانهای آتی قابل پیگیری خواهد بود.
کمیته فرهنگی-هنری
با هدف فرهنگ سازی برای استفاده از الگوهای اسلامی ایرانی و پرهیز از الگوهای دیگر و همچنین ارتقاء باور طراحان و تولیدکنندگان به قابلیتهای رشتههای فرهنگی و هنری در تعالی و رشد این عرصه، و از سوی دیگر افزایش مشارکت عالمانه اهالی فرهنگ و هنر در موضوع مد و لباس«بخش فرهنگی و هنری جشنواره»رشتههای زیر را به دو صورت رقابتی و غیر رقابتی برگزار میکند.
غیر رقابتی:
نشریات: اختصاص غرفه و تقدیر از نشریات موضوعی دارای مجوز معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ژورنال، کاتالوگ و کتاب: اختصاص غرفه و تقدیر از موسسات منتشر کننده ژورنال و کاتالوگ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای حداقل ۳ اثر.
نرم افزار، سایت و محصولات چند رسانه ای: اختصاص غرفه و تقدیر از موسسات فعال در این حوزه.
نقاشی عکس وپوستر: پذیرش حداکثر ۵ عکس یا پوستربا موضوع جشنواره و تقدیر از آثار برگزیده.
در صورت امکان نمایشگاهی از آثار برگزیده نقاشی کودک، عکس و پوستر بر پا خواهد شد.
بخش رقابتی:
تصویر گری: متناسب باموضوع جشنواره، شرکتکنندگان حداکثر ۵ اثر را به دبیر خانه ارسال کنند.
آثارمطبوعاتی: در رشتههایخبر، مصاحبه، گزارش، مقاله، سرمقاله، نقد و سایر آثار مطبوعاتی درموضوع جشنواره. هر روزنامه نگار میتواند حداکثر۵ اثرچاپ شده و یا درج شده درپایگاههای خبری دارای مجوز را به دبیرخانه ارسال نماید. ارسال آثار توسط مدیران مطبوعات بلامانع است.
تبلیغات وبازاریابی (مارکتینگ): اقلام تبلیغاتی همچون برشور، کاتولوگ، تراکت، طراحی بیلبورد، تبلیغات محیطی، آگهی مطبوعاتی و تلویزیونی، طراحی شعارو (اسلوگان) و. . . در موضوع مد و لباس. ارسال آثار از سوی طراحان، کانونهای تبلیغاتی و صاحبان برند بلامانع است
برنامههای تلویزیونی و رادیویی: آیتم ها، برنامههای مستقل، ترکیبی، تحلیلی، خبری، آموزشی، و. . . پخش شده از شبکههای سراسری یا استانی صدا وسیما با موضوع مد و لباس.
جوایز این بخش به تشخیض هیات داوران به تهیه کننده ویا سایر عوامل اهدا میشود.
موسسات هنری مد و لباس
در راستای سیاست هویت سازی و حمایت از فعالان مد و لباس کشور و ایجاد تعامل و ارتباط حرفه ای بین اجزای صنعت مد و لباس و بدنبال راه اندازی این موسسات و حضور موفق و ثمر بخش آنان درجشنواره های گذشته، مقرر گردید موسسات بصورت مستقل در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر حضور پیدا کنند.
معیارهای حضور در بخش موسسات هنری:
1) داشتن موافقت فعالیت در حوزه مد و لباس از کارگروه ساماندهی مد و لباس.
2) فعال بودن در چارچوب اهداف تعیین شده.
3) ارائه طرحهای مناسب بر اساس مأموریتهای اعلام شده.
4) دارا بودن برنامه برای حضور در جشنواره.
5) برنامهریزی برای رونمایی از آثار احتمالی.
6)تکمیل فرمهای ثبت نام.
بخش آزاد
این بخش اختصاص دارد به طراحان و دارندگان خانههای مد (مزون ها) و کسانی که مایل نیستند در بخش مسابقه شرکت کنند اما تمایل دارند آثار آنها به منظور بازاریابی یا نمایش برای عموم عرضه شوند. شرکتکنندگان در این بخش نیز مانند سایرین سه مرحله طرح، عکس واصل اثر را طی خواهند کرد و هیئت داوران در مورد آثار آنان تصمیم خواهند گرفت.
بخش آزاد خود به قسمتهای 1- فاخر 2- روزمره 3- مناسبتی تقسیم میشود و قرار گرفتن اثر در هریک از بخشها ابتدا به اظهار صاحب اثر و سپس به تشخیص داوران بستگی دارد.
نمایش بخش آزاد مجزا از بخش مسابقه در نظر گرفته میشود.
کمیته صنعت:
به منظور ارتقاء سطح کمی وکیفی صنعت پارچه و دوخت و دوز و هماهنگ ساختن این حوزه با اهداف قانون ساماندهی مد و لباس، بخش صنعت به کارخانجات وصنایع وابسته موضوع تولید پارچه و لباس و دوخت و دوز اختصاص مییابد.
این بخش شامل موضوعات زیر خواهد بود:
1) نمایش الیاف و نخ تولیدات داخلی
2) نمایش پارچه و انواع بافتهای صنعت نساجی
3) چاپ پارچه در تکنیکهای مختلف
4) طراحی لباس و ماشین آلات مرتبط
5) لوازمات فروشگاهی و رگال و مانکن
6) دوخت و دوز لباس و ملحقات مرتبط
7) انواع پوشاک تولید شده در طرحها و مدلهای مختلف
فعالیتهای محتوایی بخش:
1) مشاوره در زمینه تکنیکهای نوین نساجی
2) هماهنگی بین صنعت و دانشگاه
3) ایجاد کارآفرینی در صنعت
4) استعدادیابی دانشجویان صنعت نساجی و ارتباط با صنعت نساجی
- علاقهمندان به حضور دراین بخش میتوانند فرمهای ثبت نام را تکمیل و آن را به همراه معرفی نامه مکتوب به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند، پس از تأیید دبیرخانه جشنواره میتوانند به صورت مستقل غرفه دریافت کنند.
کمیته اصناف:
این بخش با حضور 22 اتحادیه عضو کمسیون تولید و توزیع اتاق اصناف ایران برگزار میشود.
محصولات تولیدی اتحادیههای صنفی که با اهداف جشنواره همخوانی داشته و مورد پذیرش کمیته اصناف قرار گیرد در غرفههای تخصصی جداگانه در معرض بازدید شرکتکنندگان و مخاطبان عمومی نمایشگاه قرار خواهد گرفت. محصولات عرضه شده در نمایشگاه در چارچوب ضوابط و آییننامههای جشنواره مد و لباس فجر میتوانند به فروش برسند:
تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی، تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف، بنکداران پارچه، پارچه فروشان، پیراهن دوزان و پیراهن فروشان، تزئینات داخلی ساختمان، فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی، خیاطان زنانه و مردانه، فروشندگان و سازندگان ساعت، سراجان، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان و تعمیرکاران ماشینهای دوخت و بافت، سازندگان و فروشندگان عینک، تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب، کفاشان دستدوز، فروشندگان لوازم ورزشی، آرایشگران زنانه، آرایشگران مردانه و عکاسان و فیلمبرداران
۱) واحدهای صنفی دارای مجوز کسب که بطور اختصاصی اقدام به طراحی لباس با عناوینی همانند لباس فرم اداری، کارگری، و …. نموده اند میتوانند در این بخش از جشنواره شرکت نمایند.
2) ثبت نام با ارائه درخواست و معرفی نامه رسمی اتحادیه متقاضی امکان پذیر است.
3) انجمنها و تشکلهای صنفی حوزه مد و لباس با ارائه درخواست، امکان حضور خواهند داشت.
4) به اتحادیهها به منظور ارائه برنامهها و فعالیتهای خود در حوزه مد و لباس غرفه رایگان واگذار میشود.
- صنوف مذکور با ارائه معرفینامه از اتحادیه یا انجمن مربوطه، در کمیته اصناف امکان حضور خواهند داشت.
کمیته استانها و اقوام:
در این بخش هریک از استانها میتوانند نسبت به ارائه انواع لباس سنتی، بومی و دستاوردها و طراحیهای هنری مد و لباس خود مبادرت ورزند. همچنین علاقه مندان میتوانند با مراجعه به دفاترکارگروه ساماندهی مد و لباس مستقردر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا از طریق اتاقهای اصناف استان محل سکونت خود اقدام به ثبت نام نمایند.
دبیرخانههای مد و لباس استانی هریک از ادارات کل فرهنگ و ارشاداسلامی استانها و اتاقهای اصناف در صورت آمادگی و به حد نصاب رسیدن تعداد طرحها میتوانند، غرفه ای مستقل ارائه و نمایش آثار بومی، سنتی وبرگزیده استان درخواست نمایند.
دبیرخانههای کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا مراکز صنفی مستقر در استانها میتوانند با در نظرگرفتن شاخصهای ذیل نسبت به اعلام فراخوان و جمع آوری آثار اقدام نمایند
1) طراحی، تولید و عرضه لباسهای محلی
2) طراحی، تولید و عرضه ملحقات لباسهای محلی
3) نمایش چرخه تولید لباسهای سنتی به صورت عملی و عینی
4) معرفی افراد و نخبگان حوزه مد و لباس استان متبوع و تکمیل بانک اطلاعات طراحان استان
5)نمایش کتب مرتبط، پایان نامههای دانشگاهی و کتاب شناسی تخصصی با موضوع مد و لباس
6) نمایش مجموعه مقالات و گزارشات تخصصی مد و لباس
آثار استانی با اخذ تاییدیه کمیسونهای داوری در بخش عرضه، بصورت مستقل امکان حضور در بخش نمایشگاهی را خواهند داشت.
انتخاب سه استان برتر بر اساس شاخصهای اعلامی و عملکرد آنها، صورت خواهد گرفت.
نکته: ادارات کل ارشاد اسلامی استانها و اتاقهای اصناف شرکت کننده در جشنواره، لازم است نسبت به برگزاری نشستهای تخصصی و کارگاههای آموزشی با موضوع مد و لباس محلی، بومی استان خود، اقدام کنند.
کمیته بینالملل:
داد و ستد پارچه و سایر نیازهای لباس بین کشورها در طول تاریخ، معمول و موجب شناساندن قابلیتهای فرهنگی، ذوق هنری و میزان تسلط طراحان و بافندگان بر فنآوری روز، در زمان خودشان و همچنین موجب رونق بازار اقتصاد نیز بوده است. ایجاد جاده ابریشم بین آسیا و اروپا که از ایران هم عبور میکرد نیز شاهدی بر همین مطلب است. بخش بینالملل با رویکرد پژوهش محور به منظور بهرهگیری از ظرفیتهای بینالملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا بهویژه کشورهای مسلمان در این جشنواره فعالیت میکند.
طراحان کشورهایی که لباسهای آنها از نظر دینی و فرهنگی با لباسهای ایرانی مشابهت دارد یا از لحاظ شئونات، آثار آنها قابل نمایش هستند امکان حضور در این جشنواره را دارند. بیان نگاه طراحان در جهان بر آفرینش نقوش منسوجات و فرمهای پوشش، بررسی چگونگی اندیشه در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرحها و ایدههای طراحان با حضور کارشناسان، قیاس تواناییهای طراحان داخلی با طراحان بینالمللی و آسیبشناسی طرحهای موجود فعلی در جامعه مهمترین اهدافی است که این کمیته دنبال میکند.
از تمامی برندهای شاخص و طراحانی که آثارشان قابلیت ارائه و نمایش متناسب با شئونات وعرف اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را دارند دعوت میشود تا در فضای جشنواره امکان تبادل ایده و ایجاد شناخت از نیازها و دیدگاههای مصرفکنندگان ایرانی را فراهم کنند. بی شک تعاملات این چنینی در سطح بینالملل موجب آشنایی بازدیدکنندگان با گوشه ای از تفکرات طراحان سایر کشورها، شناخت طراحان بینالمللی از نیازهای پوششی جامعه ایرانی و امکان سنجی ایجاد شعبه برندهای غیر ایرانی در ایران خواهد بود.
اهداف مورد این بخش:
1) معرفی آخرین دستاوردها و آثار طراحان و تولیدکنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولیدکنندگان لباس کشورمان.
2) آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشورمان با روندهای جاری در دنیای بینالمللی مد و لباس.
3) انتقال دانش و تجربه در حوزههای طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوریهای نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور.
4) ایجاد امکان مقایسه هنری و فنی میان طرحها و تولیدات داخلی با طرحها و تولیدات صورت گرفته در دیگر کشورها.
5) آماده سازی طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور به منظور حضور در عرصههای تخصصی و بازارهای بینالمللی حوزه مد و لباس.
6) ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.
کمیته نمایشگاه:
این بخش امکان عرضه محصولات را در پنج بخش مجزا به شرح ذیل فراهم میآورد.
طراحان عرضهکننده محصول:
تمامی طراحان میتوانند در این بخش شرکت کرده آثار خود را، که متناسب با شئون جامعه باشد عرضه نمایند.
تولیدکنندگان:
تمامی واحدهای تولیدی میتوانند محصولات مجاز خود را به تفکیک بخش پوشاک بانوان، آقایان و کودکان به مخاطبان عرضه نمایند.
عرضهکنندگان:
در این بخش تولیدکنندگان، نمایندگیهای اصلی و واردکنندگان مجاز پارچه میتوانند با ارائه مدارک لازم شرکت نمایند.
فرمهای ثبت نام و چگونگی حضور علاقهمندان در نمایشگاه از طریق سایت جشنواره قابل دسترسی است.
جوایز:
بخش مسابقه طراحی
مبلغ 50 میلیون ریال به هر یک از نفرات اول رستههای بخش مسابقه و اهداء تندیس طاووس طلایی جشنواره
مبلغ 35 میلیون ریال به هر یک از نفرات دوم رستههای بخش مسابقه
مبلغ 20 میلیون ریال به هر یک از نفرات سوم رستههای بخش مسابقه
بخش علمی و دانشگاهی
الف) مقالات
مبلغ 40 میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی مقالات
مبلغ 25 میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی مقالات
مبلغ 10 میلیون ریال به نفرسوم بخش رقابتی مقالات
ب) پایان نامه ها
دوره کارشناسی ارشد مبلغ 20 میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع
دوره کارشناسی مبلغ 15 میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع
ج) کتب
مبلغ 70 میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی کتب
مبلغ 50 میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی کتب
مبلغ 35 میلیون ریال به نفر سوم بخش رقابتی کتب
د) اجرای طراحی لباس بر روی کاغذ
مبلغ 10 میلیون ریال به هریک از برگزیدگان در این بخش
ه) بخش ویژه لباس دانشجویی(دانشجویان)
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول بخش ویژه (لباس دانشجویی)
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم بخش ویژه (لباس دانشجویی)
مبلغ 10میلیون ریال به نفر سوم بخش ویژه (لباس دانشجویی)
و) بخش ویژه لباس دانشجویی(عمومی)
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول بخش ویژه (لباس دانشجویی)
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم بخش ویژه (لباس دانشجویی)
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم بخش ویژه (لباس دانشجویی)
فرهنگی و هنری
الف)جوایز بخش رقابتی
تصویرگری:
رتبه اول 30 میلیون ریال
رتبه دوم 15 میلیون ریال
رتبه سوم 10 میلیون ریال
آثار مطبوعاتی:
*رتبه اول 30 میلیون ریال
*رتبه دوم 20 میلیون ریال
*رتبه سوم 10 میلیون ریال
تبلیغات و بازاریابی:
*رتبه اول 30 میلیون ریال
*رتبه دوم 20 میلیون ریال
*رتبه سوم 10 میلیون ریال
فیلم کوتاه:
*رتبه اول 50 میلیون ریال
*رتبه دوم 30 میلیون ریال
*رتبه سوم 15 میلیون ریال
لباس فیلم:
*رتبه اول 30 میلیون ریال
*رتبه دوم 25 میلیون ریال
*رتبه سوم 20 میلیون ریال
لباس تئاتر:
*رتبه اول 30 میلیون ریال
*رتبه دوم 25 میلیون ریال
*رتبه سوم 20 میلیون ریال
بخش ویژه:
*بخش ویژه با موضوع پوشش اخبار جشنواره به بهترین خبرنگاران صدا و سیما، خبرگزاریها و مطبوعات هر کدام 15 میلیون ریال
ب)جوایز بخش غیر رقابتی
اهدای لوح تقدیر به برگزیدگان بخشهای غیر رقابتی
استانها و اقوام
مبلغ 20 میلیون ریال به استان رتبه اول
مبلغ 15 میلیون ریال به استان رتبه دوم
مبلغ 10 میلیون ریال به استان رتبه سوم
شرایط و مقررات کلی
۱- شرکت در جشنواره مد و لباس فجر بر اساس بخشهای مختلف، برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان، عرضهکنندگان و فرهیختگان حوزه مد و لباس کشور آزاد است.
۲- تمامی متقاضیان میبایست با مراجعه به سایت ویا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره و با طی مراحل اقدام به ثبت نام نمایند.
۳- طرحها و مدلهای پوشش دربخش مسابقه میبایست ابداعی، ابتکاری، جدید و قابلیت تولید عمده داشته باشند.
۴- طرحهای ارائه شده در تمام بخشها میبایست مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی باشد.
۵- هرطراح میتواند حداکثر با ارائه ۱۰ اثربدون تکراررنگ وسایز در هربخش جشنواره شرکت کند.
۶- ازهر هنرمند حداکثر۳ طرح به هریک ازبخشهای مسابقه راه پیدا خواهد کرد.
7- تمامی طرحهای برگزیده جشنواره مطابق با ماده ۴ قانون ساماندهی مد و لباس مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان و مصنفان خواهندبود و بنا بر درخواست متقاضی، پروانه مالکیت معنوی اعطا خواهد شد.
8- به تمامی شرکتکنندگان که آثارشان به جشنواره راه یابد گواهی شرکت درجشنواره تعلق خواهد گرفت.
9- متقاضیان حضور درجشنواره میبایست نسبت به تکمیل فرمهای ثبت نام دربخش مورد نظر اقدام نمایند.
10- واجدین شرایط دریافت غرفه مستقل و یا عمومی و شرکتکنندگان میبایست سایرشرایط حضوردر نمایشگاه که پس ازاعلام پذیرش و ثبت نام منعکس خواهد شد را رعایت نمایند.
11- لازم است شرکتکنندگان محترم ارسال آثارو طرحهای خود را به روزهای پایان زمان بندی موکول نکرده و در زمان بندی تعیین شده ثبت نام نمایند.
۱2- درصورت به حد نصاب نرسیدن هریک از بخش ها،، دبیرخانه جشنواره مجاز به حذف آن بخشها است.
۱3- کارگروه ساماندهی مد و لباس مجاز است از اثر تحویلی تصویربرداری نموده و به صلاحدید خود ازآن در بخش نمایش یا ژورنال استفاده نماید.
۱4- تمامی شرکتکنندگان میبایست نسبت به تحویل آثارخود به دبیرخانه دریافت آن در زمانبندی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام میشود اقدام نمایند، درغیراین صورت دبیرخانه جشنواره هیچ گونه مسئولیتی در قبال آثار تحویلی نخواهد داشت.
ترکیب داوران در کمیتههای مختلف متعاقبا اعلام خواهد شد.
تقویم اجرایی و نشانی دبیرخانه:
ثبت نام در بخش مسابقه:
ردیف | زمان | مهلت(روز) |
مرحله اول | 94/10/25 الی 94/11/10 | 15 |
مرحله دوم | 94/11/5 الی 94/11/25 | 20 |
مرحله سوم | 94/11/20 الی 94/11/30 | 10 |
*نتایج این بخش از طریق سایت نمایشگاه به نشانی www.icfg.com اطلاعرسانی میشود.
ثبت نام در سایر بخشها:
ارسال آثار از 94/10/25 الی 94/11/25
تبصره: در صورت تکمیل ظرفیت، ثبت نام زودتر از موعد مقرر پایان خواهد پذیرفت.
زمان برگزاری جشنواره در 18 تا 23 اسفندماه 94 و بهمدت 7 روز است.
محل برگزاری جشنواره:
بزرگراه چمران - محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران - سالنهای 6، 7، 8، 9، 27 و 25A/25B/25C/25D/25E/25F
ساعت بازدید: 10 صبح تا 8 شب
نشانی دبیرخانه: خیابان میرداماد، میدان مادر، خیابان وزیری پور، نبش ناز آفرین شماره 32 طبقه چهارم
نشانی پایگاه اطلاعرسانی جشنواره: www.icfg.com
انتهای پیام/